.

POWRÓT

header_small02

07

07.15

W stronę słońca

Kategoria: Ciało, Opalanie

Autor: admin

Wpływ promieni słonecznych na organizm

Promieniowanie słoneczne jest niezbędne do życia i przynosi wiele korzyści. Dzieki niemu organizm ludzki produkuje witaminę D, niezbędną do syntezy wapnia w organiźmie oraz przyczynia sie do poprawy samopoczucia. Należy jednak pamiętąć, aby z promieni słonecznych korzystac rozwaznie oraz stosujac odpowienie srodki ostrożności. Nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne moze prowadzic do przedwczesnego starzenia sie skóry, oparzeń, przebarwień, nadwrażliwości na słońce, starzenia się oczu oraz raka skóry.

Czym jest światło słoneczne?

Zmiany skórne zależą głównie od promieniowania ultrafioletowego UV, które jest podzielone na dwa zakresy: UVA oraz UVB. Promieniowanie UVB posiada krótszy zakres i jest promieniowaniem rumieniotwórczym. To dzięki niemu pojawia sie opalenizna, opalenizna trwała, a w późniejszym okresie rak skóry. UVA jest promieniowaniem o dłuższym zakresie, powodującym odczyny fototoksyczne oraz fotoalergiczne i jest odpowiedzialne za przedwczesne starzenie się skóry oraz raka skóry.

Jak przygotować się do przebywania na słońcu?

Pierwszym krokiem zawsze powinno być określenie typu skóry oraz jej fotowrażliwości. Fotowrażliwość jest określana przez fototyp, który jest rodzajem reakcji skóry na działanie słońca.

Wyróżniono sześć fototypów:

  1. Skóra mlecznobiała
    • rude włosy
    • zawsze ulega poparzeniom
    • nigdy sie nie opala
    • dużo piegów
  2. Skóra jasna
    • zawsze ulega oparzeniomniekdy lekko sie opala
    • sporo piegów
  3. Jasna lub lekko oliwkowa
    • niekiedy ulega oparzeniom
    • zawsze sie opala (średnia opalenizna)
    • nieiwele piegów
  4. Oliwkowa
    • nigdy nie ulega oparzeniom
    • zawsze sie opala ( opalenizna ciemna)
    • brak piegów
  5. Ciemna skora ciemne włosy
    • zawsze sie opala ( opalenizna bardzo ciemna)
    • brak piegów
  6. Skóra czarna

Im niższa wartość fototypu tym wyższy powinien być faktor filtra stosowanego dla ochrony przed słońcem.

Kolejnym krokiem, który warto podjąć w celu zabezpieczenia sie przed niekorzystnym wpływem promieniowania jest określenie indeksu UV. Indeks UV jest międzynarodowym standardem pomiaru promieniowania (UV) emitowanego przez słońce. Skala indeksu zawarta jest w przedziale od 1-16. Poszczególne wartości indeksu oznaczone są koloramii i sugerują jaka ochrone wybrać.

UV index

1, 2 (zielony) nie potrzeba ochrony, można bezpiecznie przebywać na słońcu.

2, 3, 4 (żółty) przebywamy w cieniu w poludnie, ciało zasłaniamy odzieżą, zakładamy kapelusz oraz okulary.

6, 7 (żółty) jak powyżej ale dołączamy krem z filtreem SPF min 15, od 2 do 3 h po i przed gorowaniem słonca przebywamy w cieniu.

8, 9, 10 (czewrony) jak wyżej, nie wychodzimy z pomieszczeń w południe, gdy słońce najbardziej grzeje.

11+ (fioletowy) jak powyżej, najlepiej nie wychodzić na słońce.

Wartość indeksu UV dla danego miejsca najlepiej sprawdzic w internecie.

 Jak zabezpieczać się w trakcie przebywania na słońcu?

  • Stosujemy filtry co 2h oraz po kąpieli.
  • Przebywamy w cieniu.
  • Po opalaniu nawilżamy skórę kosmetykami przeznaczonymi do użytku po opalaniu.

Mity o opalaniu

Mit nr 1: Opalenizna jest zdrowa.

Oplanizna jest reakcją obronną organizmu na dalsze zniszczenia powodowane promieniowaniem słonecznym.

Mit nr 2: Opalenizna chroni przez poparzeniem słonecznym

Opalenizna daje tylko ograniczoną ochronę. SPF opalenizny to 4.

Mit nr 3: W pochmurny dzień nie można ulec poparzeniu.

Nawet ponad 80% promieniowania UV przenika przez lekkie chmury. Mgła potęguje promieniowanie UV.

Mit nr 4: Nie można się poparzyć w wodzie.

Woda tylko minimalnie chroni przed promieniami części ciała znajdujące się pod taflą, natomiast promienie odbite od lustra wody działają na niezanużone części ciała ze spotęgowaną siłą.

Mit nr 5: Promieniowanie w zimie jest niegroźne.

Promieniowanie w zimie jest niższe niż latem, ale śnieg podwaja jego moc. Szczególnie na dużych wysokościach. Należy być szczególnie ostrożnym we wczesnych miesiącach wiosennych, gdy temperatura nie wskazuje na silne promieniowanie.

Mit nr 6: Mogę się opalać bez ograniczeń będąc posmarowanym SPF

SPF nie służy zwiększaniu czasu ekspozycji ciała na słońce, a zwiększeniu ochrony w jej czasie.

Mit nr 7: Robiąc przerwy w opalaniu w ciagu dnia nie ulegne poparzeniu.

Promieniowanie UV kumuluje się w ciągu dnia.

Mit nr 8: Jeśli nie czuję pieczenia nie ulegam poparzeniu.

Poparzenie słoneczne jest powodowane promieniowaniem UVB, nieodczuwalnym. Uczucie pieczenia i gorąca zawdzięczamy promieniom podczerwonym.

Mit nr 9: Opalanie pomaga zwalczać trądzik.

Opalenizna powduje tylko wizualna poprawę skóry, w rzeczywistosci powoduje jej podrażnienia, nadmierne wydzielanie łóju po okresie przesuszenia oraz potęguje pojawianie sie niedoskonałości.